Dirigent Jan Willem Docter

Sinds september 2023 is Jan Willem Docter onze dirigent.
Jan Willem Docter (1964) studeerde orgel, kerkmuziek, koordirectie en schoolmuziek aan de conservatoria te Enschede, Leeuwarden en Groningen bij o.a. Anco Ezinga en Gijs van Schoonhoven. In 1985 was Jan Willem Docter finalist in de afdeling romantiek van het nationaal concours voor orgelstudenten te Leiden. Na zijn orgelstudie volgde hij twee jaar, tot diens overlijden, lessen bij W.H. Zwart te Kampen.
In 2018 volgde hij een masterclass orkestdirectie te Rome. In 2016 verkreeg hij de bevoegdheid om kerkmusicus in de Duitse Evangelische Kirche te zijn. In 2022 verwierf hij deze bevoegdheid ook voor de Duitse katholieke kerk.
Jan Willem werkte als dirigent bij vele koren, als organist/pianist in vele kerken en gaf privélessen op toetsinstrumenten.
Hij werkte als recensent en publicist en schreef, arrangeerde en bewerkte muziek.
Docter bracht twee orgelsolocd’s en twee koor- en samenzangcd’s uit en werkte mee aan verschillende cd-producties.
Van 2000 tot 2020 was Jan Willem verbonden als docent muziek, algemene vakken en mentor aan een VMBO-school. Vanaf 2020 is hij fulltime werkzaam als leitender kirchenmusiker van de St. Mariä Himmelfahrt Parochie te Ahuis waar hij ook de concerten verzorgt. Naast het dirigentschap van het Hervormd Gemengd Koor Rijssen, is hij sinds meer dan 35 jaar als dirigent verbonden aan de G.G.G.Z. Crescendo te Enschede, begeleidt solisten op orgel en piano en geeft hij soloconcerten.
Muzikaal gezien is Jan Willem Docter in de eerste plaats christenmusicus en daarnaast een volbloed romanticus die altijd de betekenis van de muziek als uitgangspunt neemt en die zo goed en duidelijk mogelijk wil verklanken.